Pastoral Letter of Catholic Bishops of Saskatchewan on the Truth and Reconciliation Commission French/English

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Le 7 juin 2012

Chers fidèles catholiques de la Saskatchewan,

Du 21 au 24 juin, Saskatoon sera l’hôte de l’un des sept rassemblements nationaux de la Commission de vérité et réconciliation (CVR). Nous vous écrivons pour vous inviter à considérer avec attention cet événement et les objectifs qu’il poursuit.

Plusieurs d’entre vous le savent, à compter des années 1840, le gouvernement du Canada a mis sur pied des « pensionnats indiens » dont la plupart furent administrés par des Églises chrétiennes; le dernier de ces établissements a fermé ses portes en 1996. Tout ce qui s’est vécu dans ces pensionnats n’a pas été négatif, et de nombreuses personnes s’y sont dépensées généreusement et avec bonne volonté. Cependant, ces écoles s’inscrivaient dans une politique délibérée d’assimilation culturelle des peuples autochtones et, au fil des années, de nombreux abus s’y sont produits. L’Église catholique de la Saskatchewan a été impliquée dans ces pensionnats indiens et nous reconnaissons la responsabilité et le devoir moral qui nous incombent de participer aux efforts de guérison et de réconciliation.

Ces dernières années, les communautés religieuses catholiques impliquées dans ces établissements, des groupes d’évêques et des responsables religieux ont présenté leurs excuses. Nous aussi, nous demandons pardon pour les abus qui se sont produits dans ces écoles et pour le rôle que nous avons joué dans l’élimination des cultures et des langues des Premières Nations et des Métis. En 2009, lors d’une rencontre avec des leaders des Premières Nations, le Pape Benoît XVI « a exprimé ses regrets pour l’angoisse provoquée par la conduite déplorable de certains membres de l’Église et il a offert sa sympathie et sa solidarité dans la prière » à ceux et celles qui ont été lésés par les pensionnats indiens. Mais nous devons aussi dépasser le stade des excuses. Les excuses sont la semence dont nous espérons qu’elles donneront une récolte abondante de réconciliation et de guérison.

Nous ne pouvons rien changer au passé, mais il nous revient de travailler avec les communautés autochtones à nous construire un avenir commun de respect mutuel. L’assemblée de Vérité et Réconciliation est porteuse d’un riche potentiel, car elle est axée sur un nouvel avenir, auquel nous arriverons en composant franchement avec le passé. Les anciens et les leaders autochtones se sont montrés ouverts à traiter avec les gens du Canada et avec les Églises qui ont été associées aux pensionnats indiens. On nous invite à nous engager dans une démarche qui vise à tisser des liens entre nous. Harry Lafond, directeur du Bureau du Commissaire aux traités, déclarait récemment : « Nous cherchons des porte-parole des Églises qui soient disposés à cheminer avec nous, afin de développer des rapports qui soient à l’avantage des uns et des autres. La CVR est une invitation à venir vivre l’histoire des gens; non pas en spectateurs, mais à titre de participants. Ceux et celles qui ont accepté de s’y engager en profondeur ont appris et ont reçu en cours de route. »

Plusieurs anciens élèves des pensionnats indiens et leurs descendants vivent en Saskatchewan. L’Évangile que nous proclamons nous appelle à redresser les tords causés par ces politiques assimilatrices, ainsi qu’à l’ensemble plus vaste des problèmes reliés au colonialisme, au racisme et aux préjugés et à la rupture avec les modes de vie autochtones traditionnels. Ce ne sont pas là des « problèmes autochtones », mais des problèmes qui nous concernent toutes et tous. Il s’agit de nos collectivités, de notre province, de notre

La CVR arrivera à son terme, mais l’Église va continuer de cheminer avec la population autochtone. La era la sainteté d’une jeune femme des Premières Nations. Le fait de souligner cet événement d’une grande importance dans la frères et soeurs autochtones catholiques nous ouvrira des portes et nous d’exiger un échange soutenu de dons culturels et spirituels. Outre le dossier des p s’attaquer. Ces besoins nous incitent à faire front commun avec nos soeurs et frères autochtones pour la

L’Église catholique canadienne a pris une initiative dans la foulée de la CVR : c’est la campagne ocales, mais aussi à l’échelle nationale. Vous recevrez

Monseigneur Daniel J. Bohan, Monseigneur Albert Thevenot
Archevêque de Regina Évêque de Prince Albert

Monseigneur Donald Bolen Monseigneur Bryan Bayda
Évêque de Saskatoon Évêque de l’éparchie ukrainienne de Saskatoon 

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June 7, 2012

Dear Catholic faithful of Saskatchewan,

From June 21st to 24th, Saskatoon will host one of the seven national gatherings of the Truth and Reconciliation Commission (TRC). We are writing to invite you to give serious attention to this gathering and its aims.

As many of you are aware, the Government of Canada organized ‘Indian Residential Schools’, most run by Christian churches, from the 1840s onward, with the last school closing in 1996. Not everything that happened at residential schools was negative, and many people worked there with good will and generosity. However, the schools were a part of a policy of deliberate cultural assimilation of Aboriginal peoples, and over the decades, much abuse took place at these schools. As the Catholic Church in Saskatchewan, we were involved in the residential schools and we recognize a moral responsibility and obligation to be involved in healing and reconciliation efforts.

In recent years, apologies have been extended by Catholic religious communities involved with the schools and by groups of bishops and church leaders. We also apologize for the abuse which took place at those schools, and for our part in the suppression of First Nations and Métis culture and language. In 2009, in a meeting with First Nations leaders, Pope Benedict XVI “expressed his sorrow at the anguish caused by the deplorable conduct of some members of the Church and he offered his sympathy and prayerful solidarity” with those negatively impacted by the Residential Schools. But we also need to move beyond apologies. The apologies are the seeds which we hope will lead to a bountiful harvest of reconciliation and healing.

We cannot change the past, but it is for us to work together with Aboriginal communities in building a shared future of mutual respect. The Truth and Reconciliation gathering is an event which holds great opportunity, as it is geared towards a new future, arrived at by honestly dealing with the past. Aboriginal leaders and elders have shown an openness to engage with the people of Canada, and with the churches who were part of the residential schools. An invitation is being extended to engage in a relationship building process. As Director of the Office of the Treaty Commissioner, Harry Lafond, recently put it, “We are looking for representatives of the Church willing to walk with us on our journey, so that it becomes a reciprocally beneficial relationship. The TRC is an invitation to come and experience the story of the people; not to be a spectator but to be a participant. Those who have been willing to engage deeply have also learned and received in the process.”

A large number of former students of residential schools, and their descendants, live in Saskatchewan. The Gospel we proclaim calls us to actively address the legacy of the assimilation policies, and the larger cluster of issues relating to colonialism, racism and prejudice, and the rupture with traditional Aboriginal ways of life. These are not ‘Aboriginal issues’ but issues for all of us. This is about our communities, our province, our church.

The TRC will eventually come to an end, but the Church will continue to walk with Aboriginal people. The canonization of Blessed Kateri Tekakwitha in October will be a celebration acknowledging the greatness and holiness of a young First Nations woman. Marking that tremendously important event in the life of our Church will be a way of strengthening ties with Aboriginal communities. Walking closely with our Catholic Aboriginal brothers and sisters will open doors, and teach us how to walk together with Aboriginal communities as a whole. This will continue to call forth an ongoing exchange of cultural and spiritual gifts. There are also many ongoing issues beyond residential schools which our parishes and our dioceses are challenged to address. These needs impel us to walk with our Aboriginal sisters and brothers in advocating for justice and healing in our society.

One initiative which the Canadian Catholic Church has undertaken, consistent with the TRC, is the Moving Forward Together campaign. This campaign has drawn together Catholic faith communities across Canada to support initiatives in our local communities, and on the national scene as well. Information on Moving Forward Together will be distributed in your parishes soon, and we would welcome your support for that campaign.

In closing, we strongly encourage you to attend the TRC, even for a few hours, more if you are able, to learn about this part of our past, and to prayerfully reflect on ways in which we as individuals, parishes and dioceses, might more effectively be the artisans of healing and reconciliation which Christ our Lord has called us to be.

Yours sincerely in Christ,

Most Rev. Daniel J. Bohan, Archbishop of Regina

Most Rev. Albert Thevenot,  Bishop of Prince Albert

Most Rev. Donald Bolen, 

Most Rev. Bryan Bayda,  Ukrainian Eparchial Bishop of Saskatoon

Most Rev. Sylvain Lavoie, O.M.I., Archbishop of Keewatin-Le Pas

Ministries:

My dear friends, I try to go around and visit our Catholic Schools as often as I can. I find there is something special there. I talk with people who are involved in Catholic Education about why this is. It usually comes round to thedifferencethat is found in our schools compared to other schools. The difference is found in the way we deal with and treat the children and young people who come to us to learn. That difference comes directly from the faith that all of you who staff our schools and offices have within you.

Dear friends, we set out today on a great adventure for our Church here in Regina as we begin the Formation Program for the Permanent Diaconate for our Archdiocese. I consider this to be a blessing from God and I say “thank you” to God for all of you who are candidates and for you wives who journey through this time of formation with you. You have acted positively in response to what is a call from God and I pray that the four years ahead will bear much fruit for you and for Jesus Christ and his Church.

My dear friends , we gather once again on the eve of the Assumption of Mary to give honour to Mary, the Mother of God; to give voice to show our devotion and our love for this unique woman whom Jesus, her son, has given to us to be our mother, and to celebrate the  Eucharist, to say “thank you” to God for all the love and all the blessings God has given to us, especially through the intercession of Mary, our mother.